Format: Wii U, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
Genre: Action-äventyr
Utvecklare: Avalanche Software
Utgivare: Disney Interactive
Åldersgräns: Från 7 år
Utgivningsdatum:

18 december 2015

Star Wars har inte bara en lång historia inom film utan även inom spelmediet. Alla Star Wars-filmer har adapterats till att bli spel. Med varierande resultat.

Nu när spelkulturen är större än någonsin och ordet ”filmlicensspel” i någon mån börjar få en positiv klang så bestämmer man plötsligt att The Force Awakens ska bli den första filmen som inte får ett helt eget spel. Snopet.

Istället släpps det som en del av Disney Infinity 3.0 där The Force Awakens-playsetet är den tredje Star Wars kampanjen som släppts till spelet.

The Force Awakens påminner väldigt mycket om det originialtrilogidoftande playsetet Rise of the Empire som släpptes tidigare i år, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på att även filmen har fått utstå en del kritik för att den lånar mycket från originaltrilogin.

Man introducerar så gott som ingen ny spelmekanik. Det är förvisso synd att detta playset inte lyckas bjuda på något unikt på samma sätt som de två tidigare playseten gjorde. Men samtidigt är det svårt att klaga på upplägget då det fungerade väl redan i Rise of the Empire.

Utvecklarna ska ha en klapp på axeln för att de mycket skickligt lyckas återberätta filmens handling utan att alls spoliera de största händelserna från filmen, och detta utan att man egentligen saknar de delar som lyfts bort från berättelsen.

Playsetet kommer förpackat med figurer av Rey och Finn. Utöver dessa kan man även köpa figurer Poe Dameron och Kylo Ren separat. Det är väl kanske inte så otippat att det var just Rey och Finn som skulle förpackas tillsammans med play setet, men medan Rey känns unik med sina rörelser och specialförmågor så känns Finn väldigt generisk.

Spelmekaniskt är Poe Dameron stöpt i samma form som Finn. Det är skjutande som gäller, vilket kan vara roligt. Men om man redan har någon liknande figur beväpnad med lasergevär sedan tidigare, t.ex. prinsessan Leia eller Han Solo, så erbjuder dessa inte på något nytt. Om man är intresserad av att köpa en extra figur rekommenderas istället Kylo Ren som inte liknar någon annan och har ett väldigt aggressivt sätt att föra sig på.

När jag tidigare recenserade Disney Infinity 3.0 och de två tidigare playseten så prisade jag att allting var lokaliserat och dubbat till svenska. Det nya playsetet fortsätter i samma anda och jag tycker det är ett mycket bra initiativ som gynnar alla yngre spelare.

Om du är lite äldre och känner att du hanterar det engelska språket vill jag dock tipsa om att byta till engelska. Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac och Adam Driver lånar ut sina röster till sina respektive karaktärer.

Det är dock svårt att inte märka av att det här är en framstressad produkt. Det saknas finess i detaljerna. Jag kan köpa att vissa mindre karaktärer inte riktigt ser ut som de gör i filmen. Det är överkomligt, om än beklagligt, att all musik är återanvänd från tidigare filmer och att man inte inkluderat något av John Williams nya stycken.

Men när spelet både fryser och avslutas mitt i en spelsession så går det inte längre att se mellan fingrarna. Lyckligtvis autosparar spelet på vissa utvalda ställen så det är ingen större förlust. Men det är ett frustrationsmoment och det sammantagna intrycket blir att spelet inte känns helt raffinerat.

Tyvärr är ju detta baksidan med att släppa ett spel i samband med en filmpremiär. Om de tidigare playseten var en kärleksfull hyllning till Star Wars där det märktes att man hade plockat de delar från filmerna som värmer fansens hjärtan mest, så har ju utvecklarna här varit tvungna att chansa lite om vad de tror kommer bli populärt. Ibland träffar de rätt och ibland inte.

The Force Awakens är roligt att spela. Men på samma sätt som jag känner att utvecklarna saknar en värme och känslomässig koppling till den nya filmen, så känner jag samma sak för den här kampanjen.

Betyg: 7