Format: Wii
Genre: Action-äventyr
Utvecklare: Krome Studios
Utgivare: LucasArts
Åldersgräns: Från 12 år
Utgivningsdatum:

14 november 2008

“Begun, the clone wars has”. Så säger Yoda i början på en tidsepok som hela tiden utökas med nytt innehåll. Två animerade serier handlar uteslutande om kriget, precis som en film. Två andra filmer innehåller början och slutet av kriget, medan det finns åtskilliga böcker, tidningar och även spel som utspelar sig under Klonkriget. Detta spel följer den senaste datoranimerade serien och filmen. Här ska du få svinga ljussabeln som aldrig förr och uppleva alla de viktiga ljussabelstriderna som visas i serien och filmen.

Faktiskt så kan man redan innan man sett det i TV-serien få uppleva vissa strider som senare kommer att visas på TV-rutan. En liten sneak peak så att säga. Sådant godis kan ju vara bra ibland. Annat är ju också att de viktigaste personerna ur serien också är spelbara. Samt så har de helt unika svärdkombinationer. Fortsätter vi göda på den positiva sidan så är det väl att spelet liknar serien mycket väl rent grafiskt. Kanske inte så svårt att göra, men det mindre grafiska arbete borde ju betyda lite mer av annat. Som exempelvis med rösterna. Beroende på vilka som möter varandra så kommer de att säga olika saker, oftast då retsamma saker. Lite kul med detaljer ibland.

Ovanför, alltså det du precis läst är det enda stycket med riktigt positiva saker om detta spel. Jag har vridigt och vinklat så bra jag kunnat för att hitta det minsta bra att säga om detta spel. Detta korta, innehållslösa, fattiga, fula, tomma, tråkiga, ej utmanande eller kreativa spel. Och varför jag tycker så här, ska vi gå igenom nu.

Vi kollar först vad det är för spel. Det är ett spel vars namn syftar på ljussabelsdueller. Redan från början blev det fel, men det ska nog inte skyllas på Krome Studios som utvecklat spelet. Wii Remote är en bra och relativ exakt kontroll. Dock kommer Nintendo inom en snar framtid med tillägget Motion Plus som man sätter under kontrollen och gör den ännu mer exaktare. Det tillbehöret hade fungerat utomordentligt till detta spel. Problemet är att Nintendo aldrig rapporterade detta till utvecklarna. Så nu har man ingen nytta av det tillbehöret då spelet inte utvecklats för det.

Så redan från början är detta spel inte utvecklat till att bli en ljussabels simulator, utan istället ett kul spel med fokus på svärdfäktning. Det är mindre kul när det visar sig att det inte fokuserats särskilt mycket på själva svärdfäktningen. Det finns tio karaktärer. Alltså en bra bit under hälften av antalet som var spelbara i multiplayerläget i The Force Unleashed. Det som man dock försöker skryta med här är att varje karaktär har unika kombos att anfalla motståndaren med. Dessa är fem till antalet för varje karaktär. Sen kan varje karaktär också göra några grundläggande kombos som alla kan göra. Ljussabeln reagerar på alla vänster-höger-upp-ner och stick slag man gör med kontrollen. Det är för de som inte förstår alltså när man gjort några av dessa upp-ner-vänster-höger direkt efter varandra som man får in en kombo. Alla kombos kräver också tre eller fyra attacker i en viss ordning för att det ska fungera.

Detta leder till att vi ha 50 kombos i detta spel. Vi har även blockering, specialattack och slänga saker med kraften. Inte för att jag är något speciellt fightingfantast, men jag har då sett spel med sjukt många fler attacker och kombos än så. Nu menar jag inte 20 eller 40 mer, utan snarare tio gånger fler kombos. Och det borde väl nästan krävas när karaktärsantalet är så lågt som det är.

Okej, karaktärer och kombos avklarat. Då är det dags att klaga på nästa grej. Låt oss säga, kampanjen, singleplayerläget. Har man ingen att spela med så gäller det att det finns innehåll här. Har du svårighetsgraden på högsta så visst, då kan du spendera en viss tid på spelet. Men annars är det här hemskt kort. Sju nivåer, sju strider alltså mellan två personer, bäst av tre matcher. Det är inte mycket som händer mellan striderna utan det är nästen direkt från en strid till en annan. Ska ju nämnas, det finns inget annat än just denna typ av strid. Finns inga minispel eller liknande. Det finns vissa saker som går att låsa upp. Detta genom att vinna ett visst antal strider samt klara av vissa saker på tid, eller göra en attack ett antal gånger på någon. Ett bra försök att försöka förlänga spelet, men icke. Det är inte tillräkligt belönande.

Man hugger och hugger och hugger. Faktiskt så gör man inte så mycket mer. Någon vidare tankeverksamhet behövs knappast. Det är de som kan vifta snabbast och längst tid som vinner. Att satsa på precision är nästan lönlöst då kontrollerna inte är så exakta. Vissa låselement, alltså när karaktärerna låser sina ljussablar i varandra, känns riktigt söligt. Det blir liksom olika varje gång. Ibland blir det rätt, ibland fel. Detta trots att man inte känner att man gjorde någon skillnad från förra gången. Spelet verkar därmed satsa helt på dem unga tonåringar som får spela spelet. Är man dock en simpel person så kanske det duger ändå. Jag har dock svårt att tycka om spelet.

Mer att klaga på är väl storleken på allt, och nytänkandet. För det finns helt enkelt inte. Platserna man strider på är väldigt små och ger en väldigt liten plats att röra sig på. Det är konstigt att trots att det rent grafiskt är ett simpelt spel så är det ändå så otroligt lite innehåll. Det är ett spel som har det mest grundläggande, men ändå inte. I multiplayer så kan två personer möta varandra. Det stödjer inte online. Tio karaktärer och några banor, om man låst upp allt. Antalet lägen, antalet variabler, alltså saker som kan ändras är få. Man förstår inte riktigt vad det är dem gjort någorlunda bra i spelet. Man kanske kan säga att spelet är ”kul”, men då är det också ett ord med litet innehåll.

Vad blir då slutsatsen? Det är en klassisk kassako. Låg produktionskostnad, inte mycket till ambitioner utan hoppas på att titeln Star Wars ska ge dem tillräckligt med pengar för att tjäna på projektet. För ingenting känns bra här. Det ser likadant ut som serien och filmen, det är inget som leder till något dåligt betyg i grafik eller, men man förväntar sig istället att andra sidor ska väga upp, som LEGO Star Wars som hade något mer detaljerade nivåer, lägen som får en att skratta osv. Detta spel hade kunnat bli så mycket mer. Har ett spel varken handling eller snygg grafik så förväntar man sig i alla fall ett större innehåll, något som ändå gör ett spel spelvärt och som håller i längden. Istället så får man betala cirka 400 kronor för något som man kan spela igenom på en skol-/arbetsdag. Vuxna ska låta bli att köpa spelet, och vill ens barn ha detta spel, så gör allt för att ”råka” köpa LEGO Star Wars istället, för alla skulle må bättre av det. Krome Studios gör precis som LucasArts gillar att göra. Först något bra spel (The Force Unleashed till Wii) och sedan något riktigt dåligt spel (detta spel) på grund av att folk förväntar sig att det skulle vara dugligt. Detta är ett klart odugligt spel som smutsar ner Star Wars-stämpeln ytterligare.

Betyg: 2

Kul som ett rollspel där man lirar Jar Jar Binks som är inlåst i ett tomt rum, och där spelet är slut när man lyckats komma ut.