Varför sluta producera Star Wars Lego-spel när man kan göra flera? När Lucasfilm satsa på sin animerade serie så vilja spelutvecklarna Traveller's Tales dra sitt strå till stacken.
Lekfullheten är svårt att ta ifrån ett Lego-spel. Hur man än gör verkar det bli oseriöst kul så det är nästan sak samma hur mycket man pumpar in av denna kombination av varumärken, det blir ändå en viss form av underhållning. Frågan är dock om man är tillräckligt duktig för att vara innovativ nog i längden när vi får så många spel som ser likadan ut. Det är ju faktiskt möjligt att tröttna på något.
The Clone Wars-serien på tv bjuder på nya äventyr, massor med planeter och nya karaktärer. Få saker som inte blir inkluderat. Så Lego-spelet med samma namn har mycket att plocka ifrån, en rik variation. TV-serien fortsatte givetvis med fler säsonger, så en viss potential blev ändå kanske missad, men man kan ändå inte klaga på mängden innehåll i spelet. Det bjuds på massor med uppdrag som är av varierad upplägg.
En av de nyare tilläggen i serien är rts-upplägget. Man får tänka strategiskt för att rensa bort kontrollpunkter från byggnader och försvars-torn i olika svårighetsgrader. I regel har du gott med tid, men senare kan detta göras under tid, vilket verkligen kräver en viss noggrannhet i planeringen. Efter att man rensat bort fienden från kontrollpunkten så kan man själv bygga hus och försvar som förstärkning i ditt arbete. Viktigast är de tyngre fordonen du kan kalla in, men också soldater som hjälper till med att upprätthålla fienden under ett tag. Du kan även styra grupper av soldater för att ge sig på särskilda fiender eller byggnader. Detta känns hyfsat nytt och visar också styrkan i grafikmotorn som driver spelet då mängden enheter på skärmen är mångdubbelt högre än den varit tidigare, aldrig har det varit så mycket rörelse på skärmen och det passar verkligen klonkriget.
Något som känns markant annat är också den nya spelarhubben man rör sig kring mellan uppdragen. Det viktiga är samlat kring ett ställe, men för den äventyrliga kan du spendera timmar utanför uppdragen och istället springa runt i en Republikansk kryssare, eller konfederations motsvarighet genom att helt enkelt flyga över till fiendens skepp. En brist är dock att det saknas en karta större än mini-mappen, för risken att gå vilse är ungefär lika stor som att inte hitta roliga saker i hubben. Hur var det nu man tog sig till rymdskeppen, eller ta sig till karaktärs-skaparen där man sätter ihop egna gubbar? Okej att det finns massor med hemliga gömställen med fina belöningar, men spelets funktioner bör ändå vara lite mer lättillgängliga och inte kräva långa vandringar. Storleken på hubben blir lika mycket en brist som en styrka.
Som nämnts tidigare är det inge problem med mängden innehåll i spelet. Den innehåller ett par delar från Episod 2-filmen, men annars är allt begränsat till det som tas upp i tcw-serien. Men där finns redan en väldigt stor mängd karaktärer, skepp, vapen och världar att besöka. Massor och åter massor med saker att låsa upp och samla på sig. Det görs inte heller så lätt alltid då många gömställen är väl dolda medan andra är krävande att nå. Det krävs ofta flertalet genomspelningar per karta för att få tag på allt. Väldigt många timmar kan snabbt gå åt.
Men hur underhållande blir verkligen alla timmar man kan spendera på spelet? Kanske inte lika högt i det blå som det var förut. För nya spelare, inga problem, men för de som är bekanta med andra Lego-titlar, känns mycket igen. De återanvänder en hel del tricks och i det stora hela så blir det mycket repetition i Lego: The Clone Wars. Utvecklarna är mästare på att producera innehåll i stor mängd, men nytänkande hinner inte alltid med. För ett barn är detta i regel inte några problem, inte så länge det fortfarande fattas 50 karaktärer man inte låst upp än, men de som är lite äldre kan bli uttråkade av att göra samma sak lite väl ofta. Däremot om man spelar tillsammans med barn, så får man bra med uppbackning. Spelet är som byggt för co-up, att vara två, även att göra olika saker separat samtidigt, men att man också kan hjälpa varandra om t.ex. den yngre personen man spelar med stött på problem.
Vid en sammanfattning blir detta såklart mer av samma sak från förr. Lite nya saker, en kul tolkning av det som händer i the clone wars-serien och mycket att samla på. Inga större misstag har gjorts, men en viss förlorad potential och utan särskilt stort nytänkande.
Betyg: 7
En liten svagare fortsättning på en underhållande serie.