Det var en otrolig lång väntan det här. 10 år har gått sen vi såg Battlefront 2 släppas i butik. Så många människor har så länge väntat på en trea och det tog så lång tid att siffran föll bort till slut. Flera gånger har andra företag suttit och utvecklat en efterföljare, men trots att de ibland varit så nära, så har de stupat på målsnöret innan de ens annonserat att spelet varit på väg. Företag gick i princip under på vägen till att släppa detta spel och till slut gick även Lucasarts under för att någon ny skulle få chansen till detta. Så för 2 år sen, så fixade EA ett kontrakt om att producera Star Wars-spel och deras allra första storsatsning blev just Battlefront som skulle produceras av de svenska utvecklarna DICE.
För två år sen så hade de inget att visa oss, för ett år sen var läget inte mycket bättre. Men under detta år har vi fått se en stadig ström av bilder och videos av ett visuellt bedårande spel. Vare sig det varit snö, öken, vulkanisk eller djungel-landskap så har vi fått se något som verkar tänja gränserna för vad tekniken orkar med. Självklart är det uppskattat att någon är villig att lägga ner så mycket arbete på att få Star Wars att kännas som det ska göra.
Sitter du med den senaste konsollen på marknaden eller med en kraftfull dator så finns ingen anledning till oron att media eller reklam lyckats skönmål hur bra Battlefront faktiskt ser ut. Har du läst eller sett nyheterna på en liten skärm alldeles för ofta, då kommer du bli positivt överraskad av hur bra spelet ser ut på en tv eller stor data-skärm. Spelet ser inte bara bra ut, det ser fantastiskt ut utan att man överdriver det minsta. Miljöerna, animationerna, fordonen, vapnen, bakgrunderna osv är allt av högsta kvalité.
Finns en bra mängd varierande spel-lägen i multiplayer
Det är också med dess största fördel som dess brister också gör sig tydlig med. Kvantiteten har påfallande minskats stort från tidigare titlar i serien när de prioriterat kvalitén. Det var ett medvetet beslut som gjordes redan tidigt av utvecklarna, men det märks och det känns att ambitionen att skapa många miljöer inte prioriterats. Den stora mängden fantastiska världar som Star Wars så länge gjort sig känt för, känns verkligen begränsad här, även om vi får 4 väldigt olika planeter att besöka. Oavsett hur bra kvalitén är, så känns det ändå när 10 år äldre spel bjuder på mångdubbelt mer variation. Det värsta blir ju att när favoritkartorna inte är så bra att upprepa alldeles för mycket i längden, att spelet i sig drabbas av att man inte får lust att spela längre. Detta Battlefront försöker dock råda bot på detta genom spelets alla spel-lägen. För spel-lägena är ju faktiskt bra varierande jämfört med tidigare spel som levde i en tid då kontrollpunkter var allt som behövdes för vissa spel om man inte var intresserad av death-match-varianter.
Men kanske är du ändå en av dom som saknar en del saker i spelet? Strider i rymden saknas helt, singelplayer kampanj, galactic conquest, spelar-klasser, saker från episod 1-3 är också frånvarande i detta spel vid release. Som redan nämnts så är det bara 4 planeter från Episod 4-6 som är med, förutom Sullust, som nämns men aldrig visas i filmerna. Så 3 bekanta planeter, vilket gör att planeter som Yavin 4, Dagobah och Bespin inte syns till. Att saker saknas är alltså ett återkommande tema när man bedömmer spelet.
Ljus, effekter, texturer, animationer, ja allt görs på en oöverträffad nivå
Ska man välja något, så är det helt klart Endor man gärna skulle vilja promenera runt på utan att skjuta ett enda skott. Fullständigt fantastiska kartor har gjorts i detta spel och Endor är verkligen pricken över i:et
DICE är känd för sin Battlefield-serie, tänker du på Battlefront med kontrollpunkter, 4 spelklasser med sina specifika vapen, stora kartor, flygande som markbunda fordon,ja allt det är tagit from Battlefield. Så, alla undrade om DICE tänkte göra ett Battlefield med Star Wars-överdrag bara och göra det lätt för sig. Resultatet vi har testat är på många fler sätt ett Call of Duty-spel med Star Wars-överdrag. Ett par stora kartor och fordon är vad som skiljer detta Battlefront från ett CoD-upplägg. Det går inte välja server att spela på, finns ingen server-information överhuvudtaget och finns ej någon möjlighet till blandning av spel-lägen. Alla servrar har ett spelläge endast. Så man får utgå från det och välja quick-match alternativet, då inget annat finns, förutom då att man kan få välja vilken karta man börjar på. Men sen blandas kartorna när man väl kommit in och klarat av den första kartan. Väl inne så finns som sagt inga spelar-klasser att välja, endast 2 "händer" med 3 utbytbara förmågor, samt ditt utseende och du får sen inte heller välja vart du börjar på kartan. Här får det också poängteras att det är helt slumpmässigt. Spawn-punkterna är illa valda och det händer lite väl för ofta att en fienden kan stå framför dig eller varför inte bakom dig och skjuter ihjäl dig innan du tagit ett steg. Det är helt klart ett dåligt designval som bör rättas till då det är helt klart ett problem på spelets alla större kartor, medan de mindre kartorna verkar bättre designade.
Spelet har ganska få vapen att välja bland, men de är istället ganska varierande i dess för och nackdelar. Du börjar dock med nästan inga, utan du måste låsa vapen genom de credits som du tjänar ihop varje runda. Även alla de förmågor som du kan utrusta dina "händer" med är sånt du måste köpa loss för att få tillgång till. Det är allt från granater, jetpacks,jonskott, enskottsvapen med nedkylningstid, förmågor som gör dig mer träffsäker eller sånt som gör att dina skjutvapen inte blir överhettade under en kort tid. Förmågorna kan även uppgraderas och behöver även fyllas på ibland. Särskilda "traits" finns det också som är utöver din hand på 3 förmågor, och de ger faktiskt bra fördelar i spelet, även om de är lite dyra och faktiskt gör spelet lite ojämt för nya spelare kontra de som låst upp dessa saker.
Den vulkaniska Sullust är en ny värld att upptäcka, det kan man bland annat göra i ett träningsuppdrag där man får bekanta sig med kontrollerna för en AT-ST
Luke och Vader är de två hjältarna vi har i spelet med ljussablar, Luke är smidigare än Vader och har en ganska effektiv Force Push som kan skada många, medan Vaders Force Grip tar död på en motståndare mycket fort. Han Solo och Boba Fett körs bäst på distans, men båda har förmågor för närstrider, men Fetts jetpack gör honom ändå till en klar favorit för de flesta. Liksom, kraftfullt gevär, eldkastare och explosiva missiler, han kan flyga över alla hinder, fly undan nästan alla fällor eller omöjliga lägen. Leia och Kejsaren Palpatine är mer av en supporter-hjälte. Kompanjonerna kan spawna bredvid dem som särskilt starka soldater, och hjältarna kan droppa gratis förmågor till vanliga soldater i närheten, vilket gör att Leia och Palpatine oftast samlar en farlig trupp vid sig. Rätt spelat kan de helt klart göra skillnad i spelet på ett sätt som de andra inte kan.
Andra saker att nämna är att fordonen i spelet är något man får plocka upp som förmågor som är slumpmässigt utplacerad runt om på kartan, däremot efter ett tag går det att lära sig vart de tenderar att dyka upp lite oftare. Rebellerna har tråkigt nog endast X-Wings, A-Wings och Airspeeders att sätta sig i, medan Imperiet kan springa runt i en väldigt farlig AT-ST. I Walker Assault finns även möjlighet att sätta sig i en AT-AT, även om de går som på räls. Tie Fighters och Intercepters har de för att kontra rebellernas lufthärravälde. I spelläget Fighter Squadron har man antingen X och A-wings att välja mellan som rebeller eller Tie Fighter och Intercepter på Imperiets sida. Förmågor finns att plocka upp nära marken, antingen reparerar de skeppen eller snappar på dina missiler eller andra förmågor (rebeller har sköldar, imperiet tillfällig snabbhet). Med lite tur hittar du även Hero-förmågan och får sätta dig i antingen Slave I eller Millennium Falcon.
Gillar du inte multiplayer, så finns det ett antal möjligheter att köra mot uteslutande botar, men inte på de stora klassiska kartorna. Träningsuppdragen innehåller ett par unika nivåer, tex spelets enda nivå som är byggd för att åka speederbike i Endor på. I multiplayer är det bara katastrof att försöka göra någon nytta på det fordonet, kartorna är inte gjord för det. Det är faktiskt lite småkul att åka speederbike, det är utmanande, så det är verkligen en brist att det finns bara en enda karta för detta.
Början på varje match har ett filmklipp man kan valfritt följa om man vill för att bygga upp lite stämning kanske få lite mer mening kring det man ska göra. Särskilt speciellt för offline-lägen som finns.
Finns även Battle att köra offline eller i co-up med någon på några av spelets mindre kartor. Sen har vi även Survival som är ganska kul med 15 vågor av fiender som man måste överleva mot. Det blir ständigt svårare och på Hard eller Master-nivå så krävs det i princip att du har en kompis med dig för att kunna överleva. Kartorna här skiljer sig också från det man kör i multiplayer.
Med det sagt, så har jag nog gått igenom det viktigaste med spelet, det fattas helt klart en del saker man gärna hade pratat om, det som finns där, är oftast bra gjort. Om något är det ursnyggt. Frostbite-motorn som används har inte bara lyckats med att måla det hittills kanske snyggaste spelet som finns på marknaden idag, oavsett spelkonsol eller genre, det gör det också väldigt effektivt. Det är inte mycket till lagg, eller frame-drops som det heter på konsol, och på PC kan även ganska svaga grafikkort klara av spelet, dock bör det vara rimligtvis kanska nya, men rent generellt är det många som får en hög frame per seconds även med höga inställningar i spelet. Det nya sättet att hantera servrar har inte lett till problem med DICE, det är den mest beprövade systemet och under min tid så slängdes jag aldrig ut ur något spel, inte heller att spelet krashade av någon konstig anledning. Så själva launchen av detta multiplayer-spel har helt klart gått utmärkt till, det är fantastiskt snyggt utan att vara väldigt krävande och spelet i sig är en stabil produkt. Det är väl kanske det man även får förvänta sig när de klipp bort så otroligt mycket från tidigare titlar med samma namn.
Survival-mode bjuder nog på det mest utmanande som finns i spelet med vågor efter vågor med fiender
Ser du ljuseffekterna från laserskottet på snön som yr? Ser du, ser du? Recensionen klarar inte av att tala om ens hälften av alla underbara små effekter o detaljer som finns i spelet.
Det är kvalité istället för kvantitet. Kanske lite för mycket av det förstnämnda på bekostnad av det sistnämnda. Mer är önskvärt och redan från start, innan spelet släpptes så annonserades det ett Season Pass med 4 kommande expansioner, förutom Battle of Jakku som är en gratis uppdatering som släpps ett par veckor efter release till alla. Men de andra paketen kostar och går redan att betala för, utan att vi vet vad de innehåller och finns reklam för dessa kommande uppdateringar redan i spelet vid release. Att man får betala mycket mer för en komplett upplevelse, är helt klart en känsla som inte känns särskilt bra. Det irriterar redan väldigt många att företagen ens vågar vara så girriga. Det har iofs lett till att de lovar att fler kostnadsfria uppdateringar ska komma, men det är ett ganska litet plåster på såret som de själv skapade.
Men det ska ändå inte glömmas att det som finns, det är snyggt, det är stundtals kul, det verkligen andas Star Wars och den riktiga bristen i spelet är att man vill ha mer. Då är det ju bra att det faktiskt kommer mer. Men, därmed också, spelet känns lite dyrt för det begränsande innehållet och för de redan möjliga extra-kostnaderna man kan dra på sig för en mer komplett upplevelse, men den upplevelsen är långt bort då sista uppdateringen lär vara närmare 2 år bort i tiden. Det gör att Battlefront kanske slutligen blir ett riktigt höjdar-spel med massor av innehåll, men idag kan man kortfattat säga att 4 planeter från Star Wars-sagan inte är ett imponerande antal, även om världarna är fantastiska, men den första oros-känslan som dyker upp vid så små siffror, det är en ganska korrekt känsla ändå när det kommer till Battlefront. Potentialen finns helt klart att fortsätta utveckla och lägga till saker i spelet som skulle fått mig att ge spelet en 9:a eller till och med 10:a i betyg, men med så mycket som fattas vid start, kan jag inte ge det mer än en riktigt svag 8, och då känner jag mig snäll.
Betyg: 8
Grym Star Wars-känsla i detta ursnygga spel som grundar sig på de äldsta filmerna men som tyvärr klippt bort mycket av sånt man förväntat sig med ett Battlefront-spel.