Skådespelaren Mads Mikkelsen hade en lysande karriär i hemlandet Danmark redan innan sitt internationella genombrott. Sedan dess har han spelat flertalet ikoniska roller såsom Bond-skurken Le Chiffre i Casino Royale och titelrollen som kannibalen Hannibal Lecter i tv-serien Hannibal. Men för oss Star Wars-fans är han mest känd för sin roll i Rogue One: A Star Wars Story där han spelar Galen Erso, den motvillige arkitekten bakom den fruktansvärda stridsstationen kallad Dödsstjärnan.

Mikkelsen besökte nyligen Comic Con Stockholm och tog sig tid att sitta ner med oss och prata om hur det är att vara skådespelare, vetenskapens för- och nackdelar, och hur man tacklar komplexiteten i den roll han spelar i Rogue One.

Det som utmärker Mads Mikkelsen i Star Wars-sammanhang är inte bara hans egen roll, utan även att hans bror Lars Mikkelsen hade en utmärkande roll i den animerade tv-serien Star Wars Rebels två sista säsonger som antagonisten och fanfavoriten storamiral Thrawn. Men deras historia med Star Wars går tillbaka ända till början.

 

Mikkelsen:

Jag kommer ihåg att Lars blev biten av Star Wars – den första filmen – när vi var barn. Jag fastnade inte så mycket. Det var mer ”Vad är det där? Robotar som går omkring?”

Jag var troligtvis [rätt ålder]. Min bror kan ha varit det ännu mer.

Hur som helst så hoppade jag på tåget senare och älskade allt jag såg, men det tog ett tag för mig att komma dit. Men jag var mer intresserade av Charles Bronsons och Bruce Lees filmer. Den artificiella världen med stjärnor och sådant var inte riktigt min grej innan jag såg vad det var.

Bara att se den första… Det är otroligt vad de lyckades med 1977. Det borde inte gå. Den är så välgjord.

 

Många år efter det första mötet med Star Wars, och efter en lång karriär som såväl gymnast, dansare och senare hyllad skådespelare, blev han kontaktad för att spela rollen som Galen Erso i Rogue One.

 

Mikkelsen:

Jag fick ett telefonsamtal genom min agent om att de var intresserade. Gareth – som var regissör – ringde mig via Skype. Han presenterade berättelsen. Han berättade varför han ville att jag skulle vara den här personen.

Det var inte mycket han sa som spelade så stor roll. Han behövde bara säga ”Vill du vara med i en Star Wars film?” så svarade jag ”Ja!” Det är så det är. Vi behövde inte anstränga oss mycket. Men han är en härlig kille. En fantastisk regissör och jag verkligen älskade att arbeta med honom.

Han är rolig. Han ska regissera en av de största filmserierna i historien. Han står i princip i en godisbutik och ser vad han kan plocka ner från hyllorna. Men hans inställning var fortfarande som ett barn som sitter i badkaret och leker med sitt Lego. Han gjorde sina idéer intima även om det var på en stor skala. För skådespelare är det alltid en fördel att vi kan känna att vi pratar om situationer och inte budgeten.

 

På ytan är Galen Erso en familjefar som kidnappas av Imperiet. Men som skapare av det planetförintande supervapnet Dödsstjärnan är vetenskapsmannen och ingenjören Galen Erso en kontroversiell man. Hur skildrar man egentligen en man förmögen att skapa något sådant? Det krävdes många och långa diskussioner kring hur man kan skildra en sådan man, och moralen och etiken som omgärdar honom.

 

Mikkelsen:

Etiken är intressant. Jag tror inte han skiljer sig så mycket från andra människor i historien. Vi kan ta Oppenheimer. Om du är en vetenskapsman så är det du älskar att göra, det du är nyfiken på. Det krävs en väldigt klarsynt vetenskapsman för att säga ”Vänta lite! Vad håller jag på med?” För vetenskapsmän arbetar inte så. De är nyfikna på att finna sanning om hur de här sakerna fungerar. Och vad de än arbetar på som kan användas för att göra världen till en mycket bättre plats, kan alltid användas på ett annat sätt.

Och de flesta vetenskapsmän är medvetna om det. Det är därför vi har etiska grupper som analyserar och bedömer vad som är tillåtet och inte. Men jag menar, vi sitter här och säger ”De bestämde att vi aldrig ska klona en person”. Men de klonade ett får på -90-talet. Ska du säga mig om 30 år att ingen har gjort det?! Att det inte finns någon i Asien, eller Amerika, eller Ryssland? Att det inte finns någon?! Jag säger att det händer! Det händer på flera ställen samtidigt. Så det är vad vetenskapsmän gör. De fortsätter eftersom de är så nyfikna. Det finns inget slut på det.

Men den här killen är uppenbarligen en moralisk kompass, och vid en viss tidpunkt drar han ut sladden. Han kan se redan innan de är färdiga med sitt arbete att ”Oj killar, vi gör någonting som inte var planen.” Och så slutar han.

Men du måste också minnas att han växte upp i Imperiet. Han är inte helt fel ute. Vi tittar på rebellerna och säger ”Det här är verkligheten. Det här är Jorden. Det är vi!” och om Imperiet ”Det är bara nazister”. Men det är inte så när du växer upp i Imperiet. Då kommer människorna att älska det blint. Och jag tror att vi såg lite av det i den här familjen. Jyn Erso är också ett barn av Imperiet. Liksom min fru, och jag.

 

Med sin stora erfarenhet som skådespelare, och lysande karriär med stora kritikerrosade produktioner både i Europa och USA så är det svårt att tro att en skådespelare som Mikkelsen skulle låta sig påverkas av en inspelning.

 

Mikkelsen:

Man kan alltid bli nervös som skådespelare. Men det behöver inte nödvändigtvis ha med skalan att göra. Det kan vara vilken scen som helst som du inte är bekväm med. Det kommer göra dig nervös. Man måste till slut sätta sig själv åt sidan och säga ”Det är bara en inspelning. Min scen utspelas precis här, just i den här lilla situationen.” Det är inte alltid vi kan kontrollera det eftersom det är stora kulisser och du kommer och in säger ”Wow! Titta på det här!” Men vi måste påminna oss själva att, i mitt fall, Galen Erso inte går omkring i ett kraftverk och säger ”Det här är ett stort kraftverk!” Han går omkring där varje dag. Det är hans arbetsplats.

Ben Mendelsohn som spelar skurken sa det väldigt smart. Han sa: ”Varje dag jag kom dit hade jag på mig min fanboy-keps.” Han tänkte på sig själv som den här lilla pojken med en keps. ”Och varje gång vi började och kameran rullade så var jag tvungen att ta av den.” Det är så det är när man går in i en värld som du växt upp med.

 

Mads Mikkelsen syns redan i filmens dramatiska öppningsscen när direktör Krennic – spelad av redan nämnda Ben Mendelsohn – anländer med en trupp dödssoldater till planeten Lah’mu för att våldsamt tvinga tillbaka Galen Erso in i Imperiets tjänst. Vårt nordiska grannland Island fick med sitt unika landskap representera den avlägsna planeten.

 

Mikkelsen:

Det påminner väldigt mycket om Kurosawa. Det har en känsla av De sju samurajerna med det långa gräset. Det var kul att börja med [Ben Mendelsohn]. Och jag måste säga att det var kul att börja på Island.

Jag älskar att vara där. Jag har varit där många gånger. Jag tycker det är en fantastisk plats, och även en fantastisk plats att filma. Så jag var inte med på de stora scenbyggena. Jag kastades bara ut i naturen vilken är en helt annan sak. Och det fanns en del intressanta scenbyggen även på Island men ingenting jämfört med när vi åkte till Pinewood.

 

Han spelade alltså in de flesta av sina scener på Island. Men med tanke på filmens många olika planeter och miljöer – i synnerhet filmens sista akt på den tropiska planeten Scariff – hade han kanske hoppats på att få filma på mer varmare breddgrader. Mikkelsen är skämtsamt uppgiven när han förklarar hur ofta han går miste om den chansen.

 

Mikkelsen:

Varje gång en film spelas in någonstans spännande så är jag tyvärr aldrig med. Den samma hände med Bond-filmen jag gjorde, Casino Royale. Skeppet som min rollfigur vistas på är förtöjd vid Bahamas. Så alla scenerna utspelas i princip i Bahamas. Förutom min scen. Eftersom de är inuti båten så spelade vi uppenbarligen in det någon annanstans.

 

I samband med att Rogue One släpptes gav man ut romanen Catalyst: A Rogue One Novel skriven av James Luceno. Boken fungerade som en prequel till filmen och förklarade upptakten till händelserna i Rogue One och hur Galen och hans fru Lyra drogs in i ett intrikat politiskt spel samtidigt som Republiken omvandlades till Imperiet.

Mikkelsen är märkbart intresserad av att återvända till Star Wars-universumet och rollen som Galen Erso. Om inte för någon annan anledning, så åtminstone för de gråzoner som uppstår i en sådan konflikt. 

 

Mikkelsen:

Ja, absolut. En prequel skulle uppenbarligen bli svårt om man vill gå långt bak i tiden. Jag kan inte trolla och bli mycket yngre. Man kan kanske fuska bort tio år. Men det är svårt om de vill gå tillbaka innan Jyn var född och se själva arbetet på plattformen och samarbetet mellan Krennic och min rollfigur.

Jag har skummat igenom [Catalyst]. Men jag har inte läst hela boken.

 Men jag tror det skulle vara intressant för Star Wars-universumet att gå nedför den stigen nu. Jag tror det skulle vara intressant att spendera mer tid med Imperiet. För det är lätt att göra en film om de onda nazisterna och där resten av världen är god. Men för att kunna förstå vad som händer med dig så måste du även dyka när i den världen.

 

I den sagoboksinramning som Star Wars stundtals har är det lätt att glömma bort att allt inte bara är svart eller vitt. Antagligen finns det stora delar av galaxen där Imperiet blomstrar och alla är glada och allting fungerar.

 

Mikkelsen:

De är faktiskt riktiga människor med känslor och moral, och jag tror det skulle vara intressant att dyka ner i den världen. Vi hade en liten smakretare den här gången, men jag tror det skulle vara roligt att utforska.

 

Intervjun finns även att lyssna på i sin helhet i Rebellradion #97