Det är få som inte har hört talas om den animerade komediserien Family Guys äventyr i Star Wars-land. Det 45 minuter långa specialavsnittet Blue Harvest som var en såväl parodi som hyllning till den ursprungliga Star Wars-filmen blev en stor succé och anses idag som en av dem bättre Star Wars-parodierna. Oundvikligt fick Blue Harvest två uppföljare i Something, something, something dark side och It's a trap! som parodierar dem övriga filmerna i den klassiska originaltrilogin. Dessa två filmer fick inte i närheten av samma uppmärksamhet som sin föregångare, men i och med att dem nu har de släppts i en bekväm samlingsbox med namnet Laugh it up, fuzzball: The Family Guy Trilogy får samtliga filmer den uppmärksamhet dem kräver. Boxen finns än så länge bara på DVD men kommer att släppas på Blu-ray i slutet av februari.

Själva boxen i sig är faktiskt ganska fin rent designmässigt. Den påminner nämligen starkt om den DVD-box som släpptes 2004 med dem riktiga Star Wars-filmerna, fast här gjord i sann Family Guy-anda. Det är absolut ingen box av det lyxigare slaget. Tvärtom så är den ganska simpel. Det är en liten papplåda som gömmer ett vanligt dvd-fodral modell större. Filmerna ligger på tre skivor, en för varje film. Det är allt. Men jag kan egentligen inte säga att det är något negativt. För det man har gjort är att skapa en billig och prisvärd box. Istället är det innehållet som får skina.

Själva premissen för samtliga tre filmer är att familjen Griffin tittar på TV när det blir strömavbrott. I brist på bättre saker att göra bestämmer sig Peter för att återberätta Star Wars-filmerna men med sin familj och vänner i rollerna som dem klassiska hjältarna och skurkarna. Peter tar själv rollen som Han Solo, Lois blir prinsessan Leia och Chris blir Luke Skywalker. Resten blir bara mer och mer skruvat och det är stor underhållning att se vem som får vilken roll. Det kanske mest oväntade är att trots att filmerna gjorts om till tecknad komedi så finns det fortfarande en hög igenkänningsfaktor. Miljöerna är oftast omsorgsfullt återgivna och trots att samtliga filmer är över en timme kortare än förlagorna dem parodierar så känns det som man har lyckats klämma in det mesta.

Det som filmerna dessutom gör bra är att dem lyckas skapa en humor som gör att både nybörjare och inbitna fans kan hitta saker att skratta över. Ett bra initiativ för oss som inte är helt inbitna i Family Guy sedan tidigare är att titta på den introduktionsvideo som kommer med Blue Harvest som på ett kortfattat sätt presenterar grunderna i Family Guy.

Det bjuds även på en hel del bonusmaterial av blandad karaktär. Här finner man bland annat en dokumentär om hur idén till att göra parodi av Star Wars föddes. Det finns även en inblick i hur första manusläsningen av ett avsnitt går till där skådespelare, manusförfattare och regissör sitter runt ett bord och testar manuset. Den uppmärksamme kan här se skillnader i hur manuset ändrats till den färdiga filmen. It's a trap! har något mindre bonusmaterial både till storlek och intresse, men kommer istället med en digital kopia som gör att man kan ta med filmen i exempelvis datorn eller mobiltelefonen om man skulle vilja.

Smaken om vad som är humor är som bekant väldigt olika från person till person, men om man inte har stiftat bekantskap med Family Guys Star Wars-hyllningstrilogi eller bara sett någon enstaka film så är det ett utmärkt tillfälle att slå till.

BETYG: 7

Även om boxen inte innehåller något nytt så är den välgjort, välfylld och väl värd pengarna.