Star Wars firar 30-årsjubileum. Det har varit 30 roliga, spännande, fartfyllda och intressanta år. För att uppmärksamma jubileet kommer vi i en rad artiklar titta tillbaka på några väl valda höjdpunkter från dem gångna 30 åren. Star Wars är idag ett av världens mest välkända varumärken, men det är inte helt säkert att det hade varit så om det inte hade varit för skicklig marknadsföring och publicitet. Vi har valt ut några av dem mest intressanta och uppseendeväckande publicitetstricken.
Star Wars tar över världen (1977)
När Star Wars gick upp på dem amerikanska biograferna 25 maj 1977 behövdes ingen marknadsföring. Ryktet om den banbrytande filmen spred sig lavinartat från alla som hade sett den. Resor anordnades ända från Japan för få uppleva filmen. När filmen väl nådde Sverige passade en svensk tidning på att utnämna filmen till både ”årets och nästa års fenomen på filmhimlen”.
Star Wars Holiday Special (1978)
När Star Wars blev en succé och man beslutade att göra en uppföljare, var det någon som på idén att det vore smart att göra en TV-film för att hålla intresset vid liv. The Star Wars Holiday Special, eller Stjärnornas Krig och Fred som den kallades i Sverige, fick enorm publicitet – negativ sådan. TV-producenterna misslyckades totalt med det George Lucas hade bett dem göra. Filmen floppade totalt, och har inte officiellt visats i sin helhet sedan början av 1980-talet.
Revenge of the Jedi (1980)
Under en kort period innan premiären av den tredje inspelade Star Wars-filmen, gick filmen under titeln Revenge of the Jedi (ungefär Jedins Hämnd). Det var producenten Howard Kazanjian som tyckte att det krävdes en slagkraftig titel. En del reklammaterial, bl.a. affischer och en teaser trailer hann visas upp för allmäheten innan George Lucas fick sin vilja igenom att kalla filmen för Return of the Jedi (Jedins Återkomst), med förklaringen att Jediriddare inte söker hämnd.
Shadows of the Empire (1996)
1996 var ett viktigt år för Star Wars. Förproduktionen för Episod I hade vart igång sedan två år tillbaka, och om bara ett år så skulle restaurerade och uppdaterade versioner av originaltrilogin visas på biograferna igen i samband med 20-årsjubileumet. Det var alltså en viktig period för att få upp det allmänna intresset för Star Wars igen.
Man drog igång en enorm kampanj där man släppte så väl böcker, serier, spel och musik baserad på en och samma berättelse som utspelade sig mellan Rymdimperiet Slår Tillbaka och Jedins Återkomst. Man gick till och med så långt som att göra en trailer. Marknadsföringen var så omfattande att många trodde att Shadows of the Empire var en ny film.
Special Edition (1997)
Det är 1997 och 20-årsjubileum av den första Star Wars-filmen. Nog tusan ska det firas. För första gången rustades filmen upp. Bild- och ljudkvaliteten förbättrades, scener klipptes in, bort och om, och ny oförglömlig musik av John Williams vara bara lite av det som såväl nostalgiker som nyfrälsta Star Wars-fans fick uppleva på biograferna när filmerna började visas igen.
Specialversionen av filmerna blev det stora uppsvingen av Star Wars-intresse i världen, innan den stora bomben slog till.
Episod I tar världen med storm (1998-1999)
Episod I var den första Star Wars-filmen på 16 år. Naturligtvis skulle det inte undgå någon. Med en av dem största marknadsföringsstrategierna i modern historia bredde man ut Star Wars-fenomenet. På läskburkar, chipspåsar, flingpaket, affischer, kläder... Episod I fanns överallt. Masshysteri bröt ut med långa köer, inte bara till biograferna som var en sensation i sig, utan även för att komma in i dem stora leksaksaffärerna i USA. Darth Maul-figuren som syntes mest i marknadsföringen, sålde slut innan någon hann blinka. TV-nyheterna och tidningarna rapporterade så gott som dagligen om fenomenet när folk struntade att gå till jobbet, eller reste halvvägs runt jordklotet bara för att få se filmen under premiärhelgen.
Klonerna Anfaller Stureplan (2002)
Efter den enorma PR-cirkusen som följde Episod I bestämde Lucasfilm att uppföljaren inte behövde lika mycket uppmärksamhet och hade därför en mycket blygsammare marknadsföringsstrategi.
Det verkade dock gå förbi dem ansvariga för marknadsföringen i Sverige som slog på stort; en fem våningar hög plansch mitt på nattklubbsmekkat Stureplan i Stockholm som skrek ut premiärdatumet för Klonerna Anfaller.
Action hero (2002)
När Klonerna Anfaller hade premiär fanns det en stor rival, den första Spider-Man-filmen. Spider-Man marknadsfördes tungt det året med sin slogan ”Take a spin with this summers biggest action hero”.
Man kan tänka sig att besökarna på den enorma Star Wars-mässan Celebration II blev lite förvånade när Star Wars-producenten Rick McCallum helt plötsligt ville visa en trailer för konkurrenten Spider-Man.
Skenet bedrog dock. När orden ”biggest action hero” långsamt hade tonat ut möttes inte publiken utav Spider-Man, utan dem allra första rörliga bilderna på Yoda i duellen mot Dooku. Publiken jublade.
Star Wars-trilogin på DVD (2004)
När DVD-format började leta sig in i var mans hem, och ersatte VHS, i början av 2000-talet blev efterfrågan stor att få Star Wars-trilogin på det nya formatet. Vi väntade. Och väntade lite till. 2004 släppte man äntligen en box med filmerna. För att dra till sig ännu mer uppmärksamhet gjorde man en publicitetskampanj som sträckte sig över flera länder världen över. I samband med utgivningen skymtades Chewbacca i världens allra största städer där han delade ut DVD-boxen till de lyckliga förbipasserande som vågade sig på att skaka hand med den stora wookieen.
PG-13 (2005)
Långt innan Mörkrets Hämnd hade premiär hade det vid ett flertal gånger sagts att filmen skulle bli den mörkaste av dem nya filmerna. Många blev dock ändå förvånade när Mörkrets Hämnd blev den första Star Wars-filmen att få den amerikanska PG-13-stämpeln, vilket betyder att föräldrar varnas och att delar av filmen kan vara olämpligt för barn under 13 år.
Trots, eller kanske tack vare, den högre åldersrekommendationen blev Mörkrets Hämnd populär hos såväl fans som kritiker.